کارمندان همواره در محل کار و در مسیر حرفهای خود با مشکلاتی مواجه میشوند که باید حلوفصل گردند. این مشکلات گاه در ابتدا تنها حسی مبهم از این امرند که چیزی سر جایش نیست یا چیزی درست کار نمیکند. بنابراین، یکی از مهارتهای مهم درحوزه حل مسئله توانمندی صورتبندی مشکلات در قالب مسئلههایی واضح و شفاف است. در گام بعدی، فرد باید بتواند مجموعهای از راهحلهای بالقوه را برای مسئله شناسایی کند و مزیتها و نقایص هر کدام را تشخیص دهد. هنگامی که فهرستی از راهحلهای بالقوه فراهم میشود، با مسئله انتخاب از میان آنها مواجه میشویم. در اینجا مهارت تصمیمگیری اهمیت خاصی پیدا میکند. شیوههای مختلفی برای تصمیمگیری میان انتخابهای بدیل وجود دارد و یک تصمیمگیرنده ماهر باید توانمندی مقایسه میان انتخابها و راهحلهای بدیل، تعیین معیار برای راهحل مناسب و انتخاب راهحل نهایی را دارا باشد. در تمامی این مسیر، یعنی چه در صورتبندی مسئله، چه در تدوین فضای انتخابهای پیش رو و چه در تصمیمگیری درباره راهحل مناسب، خلاقیت عنصری کلیدی به شمار میرود. به این ترتیب، مهارت تصمیمگیری و حل مسئله میتواند کیفیت مواجهه مدیران را با مشکلاتی که در محیط کار با آنها برخورد میکنند، ارتقا دهد و به آنها کمک کند که موقعیتهای نامطلوب کاری را بهتر مدیریت کنند.
تمامی مراحل کار آمیخته است با مسئله. با اینکه در تمامی عمر با مسئله سروکار داشتهایم برخی افراد در مواجهه با مسائل کارآمدتر عمل میکنند. در این دوره آموزش داده میشود که چگونه باید مسائل را تحلیل کرد. خطاهای رایج در تحلیل مسائل کدامند و چگونه میتوان آنها را مرتفع کرد. چگونه باید نقادانه راهحلهای ناکارآمد را شناسایی کرد و کنار نهاد. فرایند تصمیمگیری شامل چه مراحلی است و افرادی که تصمیمهای بهتری دارند چگونه عمل میکنند.
نمایش بیشتر
لطفا برای ارسال یا مشاهده تیکت به حساب خود وارد شوید
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.